wtorek, 4 maja 2010


Lucyna Stach-Rówińska
Konspekt do lekcji historii przeprowadzonej w Gimnazjum
TEMAT: Batalia Gorlicka 1915


Taksonomia Celów

I. Uczeń: zna, wie, rozumie:
- postaci: ks. B. Świeykowski, Gen. Franz Conrad von Hötzendorf , Gen. Erich von Falkenhayn ,
-date 2.V.1915
-przebieg bitwy
- znaczenie bitwy gorlickiej dla działań militarnych frontu wschodniego pierwszej wojne światowej
- dlaczego bitwę tę nazwano małym Verdun
II. Umiejętności:
C- potrafi na mapie wskazać Gorlice
- potrafi wyjaśnić dlaczego ta bitwa ma tak duże znaczenie dla działań militarnych frontu wschodniego
D- wyjaśnia dlaczego bitwę tę zwano ,,Małym Verdun”
- potrafi wyjaśnić jaką rolę w bitwie gorlickiej odegrali Gen. Franz Conrad von Hötzendorf , Gen. Erich von Falkenhayn ,
-potrafi omówić przebieg batalii z maja 1915 roku
-potrafi omówić zniszczenia miasta po tej bitwie
III. Kształtowanie postaw i przekonań:
- Jest przekonany jak ważna była bitwa gorlicka dla działań militarnych frontu wschodniego
- Jest przekonany o ogromie zniszczeń dokonanych podczas batalii gorlickiej
- Jest przekonany, że Gorlicka ziemia wydała wielu patriotów, którzy mieli zasługi dla bitwy gorlickiej

Struktura lekcji
Czynności nauczyciela Czynności ucznia Uwagi Czas
I.Czynności organizacyjno porządkowe
-wita się z uczniami
-sprawdza obecność -odpowiadają na przywitanie nauczyciela 3 min
II.Rekapitulacja wtórna


-przed przystąpieniem do nowej lekcji przypomnienie wiadomości z ostatnich zajęć (I wojna światowa)

-wybiera ucznia
-pyta o numer w dzienniku

Zadaje pytania:
- Kiedy toczyła się I wojna światowa?
-Omów przyczyny wybuchu wojny bezpośrednie i pośrednie?
-Omów działania wojenne I wojny Światowej?
-Pokaż na mapie najważniejsze miejsca I wojny światowej?

Ocenia uzasadniając odpowiedź ucznia. 8-10 min
III.Uświadomienie celów lekcji

Nauczyciel podaje temat lekcji.
Mówi o czym będzie lekcja oraz podaje z czego będą korzystać na lekcji (fotografie, prezentacja multimedialna) Zapisują temat wyświetlony na ekranie 2-3 min
IV.Opracowanie nowego tematu

Nauczyciel korzysta z mapy w celu omówienia położenia Gorlic na mapie. Następnie dwóch wybranych uczniów również pokazuje na mapie położenie Gorlic.


W celu omówienia postaci ks. Bronisława Świeykowskiego uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną a następnie odpowiadają na następujące pytania:
1. W jakich latach żył ks. Świeykowski?
2. Jaką rolę odegrał w czasie bitwy gorlickiej?
3. Jak był nazywany ksiądz Bronisław oraz jak myślisz dlaczego tak Go nazwano?
4. Jak nazywa się utwór który napisał?
5. Czy przejął się utratą domu?
6. Czy Gorliczanie upamiętnili w jakiś sposób postać księdza?
(Uczniowie wcześniej otrzymują pytania i się z nimi zapoznają. Następnie odpowiadają na pytania. Odpowiedzi notują w zeszytach. Czas na przygotowanie 7 minut)

Nauczyciel prezentuje uczniom fotografie Gen. Franz Conrad von Hötzendorf , Gen. Erich von Falkenhayn oraz omawia ich rolę w batali gorlickiej?

W celu zapoznania się uczniów z przebiegiem działań wojennych nauczyciel prosi uczniów o znalezieniu na stronach internetowych odpowiedzi na następujące pytania

( mogą skorzystać ze stron tematycznych np. www.cruxgaliciae.org
www.gorlice1915.dobroni.pl )
1. O której godzinie rozpoczęła się słynna bitwa gorlicka?
2. Jaki korpus nacierał bezpośrednio na Gorlice?
3. Jaki był bilans wojenny dla państw centralnych?
4. Po jakich działaniach zbrojnych przełamano front rosyjski?

Nauczyciel prezentuje uczniom zniszczenia miasta jakie dokonane zostały podczas bitwy gorlickiej. Prezentuje uczniom fotografie Gorlic wykonane po bitwie.


Dwóch uczniów pokazuje na mapie umiejscowienie Gorlic

Odpowiadają na pytania nauczyciela

Metody:
Praca z mapą
(Prezentacja)
Praca z tekstem (Prezentacja)
Praca z fotografiami
Praca z Internetem
Prezentacja multimedialna


20-25 min
V.Rekapitulacja pierwotna
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę pt. ,,Batalia Gorlicka” oraz wyjaśniają hasło główne krzyżówki ,,Małe Verdun”
Nauczyciel wraz ucznia ustała najważniejsze cele lekcji, które uczniowie następnie zapisują 5-10 min




VI.Podanie i objaśnienie zadania domowego Ocena działań militarnych w Gorlicach w 1915. Korzystając z Internetu oraz prezentacji multimedialnej (przesłanej przez nauczyciela po zajęciach). Wypowiedź do 10 zdań 2-3 min

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz